Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. marts 2016

Næsehornsbille i Norddjurs

Hej i forum

Jeg fandt i går, da jeg læssede hestemøg af min trailer, først en kæmpe larve, dernæst 4 mindre larver. Jeg gættede på at det var næsehornsbillelarver og lidt efter fandt jeg så en fin levende Bille til at bekræfte at det var rigtigt.

Jeg puttede dem alle i en spand med noget møg og har i dag tænkt mig at lave et lille hjem til dem i skoven med noget møg og frønnet træ.

Det var i en kæmpestak med hestemøg at jeg hentede min trailerfuld til køkkenhaven, så jeg tænker at der ligger mange flere biller og larver og gemmer sig.

Mit spørgsmål til kloge Billefolk på siden her er så om næsehornsbillen er så sjælden at der skal gøres noget for at beskytte de tilbageværende i stakken mod at blive spredt rundt omkring i folks haver?

Og har I gode råd til hvordan jeg beskytter de eksemplarer som jeg har fundet?

Den store stak møg er ikke min, jeg fik bare lov til at hente gødning tilmin have .

De bedste hilsener fra Dorthe

I må gerne ringe på min mobil, hvis I vil spørge om noget på 24488202, eller se billen jeg fandt.

Jeg har registreret den her på siden.

De senest indberettede arter i Naturbasen: