Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. november 2007

Flyvemyrer i april!

Rød skovmyre sværmer mange gange i løbet af sommeren, men ud fra, hvad jeg har kunnet læse mig til, skulle det nærmest ikke være muligt, at sværmningen kan begynde allerede i slutningen af april. - Så mild var vinteren trods alt heller ikke. - De vingede hanner og hunner overvintrer jo ikke. De udvikles først fra æg, som dronningen lægger om foråret, men det tager lang tid at udvikle en ny generation, så efter litteraturen skulle de først begynde at sværme i løbet af maj (i Tyskland). - Men mange vingede hanner og hunner fløj fra tuen her omkring middag den 29. april i år. Det var en lun, solrig dag i Svinkløv Plantage. De vingede myrer kravlede i varierende antal rundt på overfladen af tuen sammen med et mylder af arbejdere, som hyppigt fodrede dem. De fløj enkeltvis eller nogle få ganske kort efter hinanden, og meget ofte skete det kort efter, at de var blevet fodret.

Jeg ved ikke med sikkerhed, hvordan man ser forskel på han og hun (har ikke kunnet finde noget om det), men jeg regner med, at billedet viser en han og to hunner. Hannen, til venstre, har en lidt mere spinkel bygning og en lidt mindre bagkrop end hunnerne. Her kan de sammenlignes direkte, men kan de også kendes fra hinanden, hvis man har dem hver for sig?

Kendes der andre eksempler på, at den røde skovmyre begynder at sværme så tidligt på året?

Mvh Emil


Foto: Emil Lütken

De senest indberettede arter i Naturbasen: