Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. marts 2016

Hjælp til identifikation

Forleden fandt jeg så igen en af de her "astarte"-muslinger her ved den ærøske sydkyst. Jeg kigger altid lidt ekstra for de er ikke almindelige. Det var igen en flot musling på omkring 5,5 cm i diameter. Jeg har før fundet en stort eksemplar på 6 cm i diameter, som jeg lagde ind under Astarte Borealis, men nu er det vist gået op for mig, at det er en fejlplacering, da denne art højst opnår en diameter på omkring 4,5 cm og samtidig er den tykskallet, hvilket i øvrigt gælder alle astartearter.

Mine skaller er som sagt større og dertil forholdsvis tyndskallede. Men hvis det ikke er en Astarte, hvad er det så? Jeg har forgæves søgt på nettet, så nu prøver jeg jer.

Jeg vedhæfter et foto af mine to store skaller, samt en (formoder jeg) Astarte Borealis.

Mvh. Kim


Foto: Kim Bang Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: