Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. april 2016

Kvik (Elytrigia) fix ønskes

Der er tale om et kvikgræs, som Egede-Jensen fandt ved Emmerlev Klev i august 1961. Han gav det navnet Agropyron junceum. Ifølge Karlssons taxonliste er dette synonym for Strand-Kvik (Elytrigia juncea).

Jeg forsyner herbariearket med synonym-etiket, men synes der er noget galt. Det er bare ikke en Strand-Kvik!

--

Græsset kommer under stereoluppen og 2014-udgaven af ”Danmarks græsser” med de sublime bestemmelsesnøgler konsulteres.

Bladene er sammenrullede, så jeg tvinger et op og kan konstatere, at bladoversiden består af ophøjede og tætliggende bladribber, der er forsynede med én tydelig række tornformede hår og yderligere nogle meget utydelige rækker af meget mindre hår, som også er tornformede.

Dækblade tilspidsede udløbende i en kort stak.

Bestemmelsesnøglen giver: Stiv Kvik (Elytrigia atherica), som er en art, jeg ikke kender, da jeg aldrig har botaniseret i de sydvestjydske kystegne. Derfor vil det være rart, om én med kendskab til denne regions botanik kunne bekræfte, at habitus på billederne ligner denne arts habitus.

Alle med kvik-viden må meget gerne afgive såvel bekræftende som problematiserende kommentarer.

Her kommer lidt billeder af planten.

Hilsen

John



Foto: Leg. C.O.Egede-Jensen, Emmerlev Klev - aug. 1961

De senest indberettede arter i Naturbasen: