Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. november 2007

sumpmejse eller fyrremejse

Jeg har haft et par af disse fugle i min have gennem den sidste uge, de morgener hvor det har været mest koldt om natten, de er meget hurtige kaster sig ned over foderpladsen som er på jorden under et stort lærketræ med mange gode skjul i nærheden. Fuglen er lynhurtig snupper en kerne og forsvinder op på en lav gren hvor den lige så hurtigt åbner frøet og æder kernen, fuglene er 2-3 meter fra mit vindue og derfra er de fotograferet, men desværre er billederne ikke særlig gode.

Jeg har før haft sumpmejser på vores fuglebrædt, men de opfører sig ikke som disse, bevæger sig ikke så hurtigt og er ikke så sky. Dette plus det at de nyankomne fugle har det karakteristiske hvide vingefelt når den letter fra jorden og når den flyver mellem grenene. Den er en dygtig flyver ,vender brat og hurtigt.Kig på billedet med brunest bund hvor fuglen er lige ved at lette. Er det sump eller fyrremejse. Jeg har ikke kunnet iagttage dens kald.


Foto: Inger Pisarski

De senest indberettede arter i Naturbasen: