Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. april 2016

Stor Hornugle ?

Har jeg lige mødt en Stor Hornugle? Er der nogen, som kender til en lokalitet i det sydlige Aalborg (kridtgrav)? ...den fløj fra en stejl skrænt (ca. 30m høj) -og svævede ca. 100m, hvoreftsr den landede på skrænten igen 2/3 oppe. Min første tanke var, at den var for stor til at være "musvåge" og for lille til at være ørn, men meget brede vinger, jævnt lysebrun over ryg og vinger. Den blev generet af en Gråkrage -og en Husskade stødte til. De var virkelig små i forhold! Den fløj atter 200m og landede igen på skråningen på den anden side. Desværre havde fjolset her ikke snuppet kikkerten med, da jeg bare lige skulle lufte hunden på en køretur(et sted jeg aldrig før har set!) ....Den sidste overflyvning overbeviste mig om ugle ...men bare enorm! Jeg har selv Natugle og Skovhornugle, hjemme på matriklen! Jeg skal helt sikkert derned igen, men ville gerne lige høre om andre kan bekræfte forekomsten? Hilsen LB

De senest indberettede arter i Naturbasen: