Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. april 2016

Bekæmpelse af nilgås som invasiv art.

Ifølge Naturstyrelsens hjemmeside skal nilgås bekæmpes som invasiv art på lige fod med fx canadagås og amerikansk skarvand.

Jeg synes det er helt rigtig at bekæmpe amerikansk skarvand på europæisk plan, da den kan krydses med hvidhovedet and og være en reel trussel mod dennes eksistens.

En af grundene til at nilgås skal bekæmpes, er at den er udråbt til at være aggressiv over for andre arter. Jeg ser ikke nilgås som værende mere aggressiv end mange andre fugle i yngletiden. I de søer hvor den yngler kan der sagtens være andre ynglefugle som fx knopsvane og grågås.

Når nilgås - og canadagås - er så udbredt som de er, i landene omkring os, synes jeg det er uetisk at skyde dem når de krydser grænsen. Hvis de skal bekæmpes bør det være en fælles europæisk beslutning - og vil jægerne være med til at udrydde canadagås ?

Venlig hilsen

Jesper


De senest indberettede arter i Naturbasen: