Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. april 2016

Finger-Lærkespore og Langstilket Lærkespore

En smule om at adskille Langstilket Lærkespore og Finger-Lærkespore fra hinanden

Dette bliver en ren tilståelsessag fra min side. Jeg holder ikke særligt af en længere bodsgang, så normalt ville jeg bare have skrevet, at jeg havde foretaget en fejlbestemmelse på F&Ns Naturbase, og så var det overstået, men Henry skrev noget spændende i sine kommentarer til observationen, og det kan jeg ikke bare sådan lade forsvinde, når observatøren sletter observationen.

Jeg har vedhæftet billedet af den plante, som Kevin Kuhlman Clausen indsendte til naturbasen, og som jeg fejlagtigt bestemte til Finger-Lærkespore.

--

I tråden til billedet skrives blandt andet:

Hej Kevin

Det må være et lille eksemplar af arten Langstilket Lærkespore. Den art har osse de fligede højblade, men flottere blomsterstande.

Jeg ved ikke, om navnet går på de langstilkede klaser, eller på at hver blomsts stilk er meget længere end hos arten Finger-Lærkespore.

hilsen fra Henry

--

Hej Henry.

Planten er bestemt af John Holst via Naturbasen ID, men jeg var selv meget i tvivl (deraf spørgsmålet) og jeg skal ikke gøre mig til dommer her?

Kan det være langstilket selv med den "blege" farve på kronbladene?

Vh. Kevin

--

Hej Kevin

Blomsterfarven mener jeg ikke betyder ret meget.

Der fandtes (findes?) en lille gammeldags sort af Langstilket Lærkespore helt tilbage i 1800-tallets danske haver. Den blev forvekslet med vildarten Finger-Lærkespore. Måske er det den, du har?

Dit fund er desuden uden for det sædvanlige udbredelsesområde for arten Finger-Lærkespore. Men den kan jo have flyttet sig.

Og ydermere krydser de moderne udgaver af havearten Langstilket Lærkespore med de vilde udgaver af Finger-Lærkespore, hvor de mødes.

Så det her er virkelig et problem for videregående plantebestemmere.

Jeg tror ikke, jeg kan løse det problem. Så der kommer ikke nogen sikker ID fra mig. Men jeg prøver Flora Nordica.

hilsen fra Henry

--

Flora Nordica har haft fat i to belæg af "den gammeldags havesort af Langstilket Lærkespore" fra århundredskiftet (Odense og Helsingør). Og bestemmer denne havesort til at være en udgave af hybriden imellem Langstilket Lærkespore og Finger-Lærkespore!

Så vidt jeg husker fra Dansk Herbarium i Kbh. var der yderligere fund af "den gammeldags havesort" fra Sønderjylland (Haderslev-egnen?), fra etsteds omkring Ålborg/Viborg - og fra Varde-kanten! Så det kunne meget vel være den, du har genfundet.

Flora Nordica lægger meget vægt på den absolutte længde af blomsterstilken for de to rene forældrearter. Den skal være enten omkring 7-15mm lang - eller omkring 3-5mm lang. Og så nævnes der en del blomsterkendetegn i nøglen. Artshybriden er selvfølgelig en mellemting - og den er ikke altid steril, men laver introgressionsformer.

Så jeg tror at dit fund skal bestemmes af en herbarieekspert udi slægten Corydalis for at nå frem til en sikker ID.

hilsen fra Henry

--

Så langt så godt. Kevin må fjerne observationen, som ikke uden videre kan indobses som noget andet. Måske burde der oprettes en kategori på F&N, hvor sådanne tvivlstilfælde kan oprettes indtil, der kommer en vidende person forbi.

Dette har nu gjort mig noget usikker på forskellen mellem Langstilket og Finger-Lærkespore. Der kommer et par indlæg mere, hvor jeg har vedhæftet billeder.



Foto: Kevin K. Clausens billede og min fejl-ID af dette

De senest indberettede arter i Naturbasen: