Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. maj 2016

Tachyporus-problem:

Jeg har fået et problem med denne Tachyporus fra Knudsskov i går, som umiddelbart, efter farven at dømme, burde være enten T. pusillus eller T. atriceps:

I Danmarks Fauna står at T. atriceps længde varierer fra 2,5 til 2,8 mm, og at den er adskilt fra de alle de forrige i nøglen ved dens ringere størrelse. MEN i samme (DF) angives T. pusillus til en længde varierende fra 2 til 3 mm, og at den er adskilt fra alle de forgående arter ved størrelsen, dvs. inkl. T. atriceps - det giver ingen mening!? Jeg ved godt at de to arter skelnes i nøglen på vingedækkernes farve: 1) røde eller rødgule, i det højeste med mørkt rod- og scutellarparti og mørk sidestribe eller 2)med mere udbredt mørk tegning. MEN kigger man i galleriet her på F&N for at se nærmere på disse farver, så er Morten Kofoed-Hansens T. atriceps www.fugleognatur.dk/gallery... jo stort set identisk i farven med Klaus Bek Nielsens T. pusillus www.fugleognatur.dk/gallery... der er bekræftet af Jan Pedersen.

Derudover kommer det problem at min Tachyporus når op på hele 4 mm. i længden, hvilket ikke passer med størrelsesangivelserne på de to arter. Alternativt kunne det være T. tersus der nævnes som forveksling med begge i DF, men denne er også kun angivet til 2 - 2,8 mm og skulle i øvrigt have mørkere følehorn. Er der hjælp at hente?

Mvh Brian.


Foto: Brian Willum Petersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: