Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. maj 2016

Er denne her Pristiphora armata-larve?

Efter at have mødt en af Lines fotos på nettet, kom jeg til at tænke på en meget "rødhalet" bladhvepselarve, jeg fotograferede sidste sensommer - nærmere betegnet d. 12 sept, ved Annebjerg plantage.

Problemet er, at jeg (igen = øv) har lidt rod i mine notater, så jeg er ikke sikker på mål og tal ang denne her.

Den er ikke ret stor, hvilket jeg også udleder af fotoet anelse svage kvalitet ift hvad jeg ellers fotograferer.

Men jeg har skrevet, at jeg har mødt en larve på max 5 mm på Birk ... hmmm - Er det mon denne her? - Både før og efter denne her har jeg noteret Poppel - men der kunne være en smutter ind i mellem hvor jeg slet ikke har skrevet noget op, fordi jeg gik ud fra, at det var en af de i forvejen kendte larver, måske Arge ustulata ?

Men den "røde numse" bemærkede jeg dog allerede sidste år og tog derfor nogle fotos. Jeg tænkte, at sådan så den meget unge larve måske ud ???

Hvad siger "Eksperterne" ;-) - Er det Pristiphora armata?

og ligner det Birk - eller er det i virkeligheden et Tjørneblad, den sidder på? ... hmmm

Hilsen Kjeld


Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: