Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. maj 2016

Hvad fejler min Abia?

D.13.5.2016 fandt jeg, for første gang nogensinde, en Abia i min have i Malling. Dens hoved og bryst var fuldkommen dækket af noget brunt, relativt finkornet snask - den så omtrent ud, som om den havde stået på hovedet i det indvendige af en fyldt støvsugerpose. Jeg har aldrig bemærket, at nogen plante skulle have pollen af den farve, men regnede alligevel med, at dyret måtte have været i kontakt med et eller andet, som havde dækket den rent midlertidigt med snask. Den sad nede i bunden af en stor tulipanblomst, da jeg fandt den. Senere forsvandt den.

Men idag (14.5.2016) hen under aften sad Abia''en der igen, på samme blomst, der nu havde lukket sig, så Abia''en måtte nøjes med at sidde på toppen af kronbladene. Den var stadig fuldkommen dækket af snask og virkede sløv (men all right, da det er min første Abia til dato, ved jeg ikke, om de altid er så "rolige"). Jeg er helt klar over, at en Abia normalt skal se f.eks. sådan her ud www.fugleognatur.dk/gallery..., og ikke som min. Nu er jeg blevet lidt bekymret for dyret: hvad kan det dog være, der dækker dens hoved og bryst? Lad mig vise 2 billeder af den, fra idag. Her er det første.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: