Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. maj 2016

Mælkebøtte-skemaer

Et nybegynders forsøg på at få et overblik over mælkebøtterne

Jeg har gennem tre ugers tid for første gang med alvor kastet mig over mælkebøtterne. Efter den første intuitive og delvist kaotiske adgang til denne spændende plantegruppe har jeg haft brug for at få en anden adgang, hvor jeg prøver at få et overblik.

Jeg har derfor lavet nogle oversigtsskemaer, og Hans Øllgaard bad mig lægge disse skemaer ind som artikel, så de ikke bare ligger i en forumtråd, der snart ville forsvinde.

- - - - -

Det første skema har jeg lavet for at få et overblik over Taraxacum-sektionerne i Danmark, og hvilke dele af planten der anvendes, når sektionerne skal kendes fra hinanden.

Skemaet er lavet på grundlag af bestemmelsesnøglen på F&N: www.fugleognatur.dk...taraxacum . Nøglen giver selvfølgelig i sig selv et overblik, men skemaet - hvor nogle detaljer er udeladt - giver en anden slags overblik.


Foto: John Holst

De senest indberettede arter i Naturbasen: