Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. maj 2016

Taraxacum sp. 0018 - fra Suserup

Lokalitet: Suserup, Sorø.

Voksested: Gårdsplads ved husmandssted.

Tidspunkt: d. 22. maj 2016

- - - - -

Hej Hans

Jeg forventer på ingen måde at der kan sættes navn på denne plante, men jeg har et par spørgsmål alligevel. De kommer lige om lidt.

Jeg har siden de sidste dage i april ventet på at denne plante skulle sætte knopper og blomster, men det er ikke sket. Så jeg har tænkt, at dette vel nok er mælkebøttens energioplagringsstadie året før, planten begynder at blomstre og sætte frø.

Så skulle man jo forvente at se en del af denne type. Men selvom jeg har færdedes meget blandt mælkebøtter gennem de sidste tre uger, så er jeg intetsteds stødt på en plante som denne. Er denne plante noget særligt? Og kan der så alligevel sættes navn på planten eller den artsgruppe, som den tilhører?

- - - - -

Planten får lov til at stå til næste år, så må vi se, hvad den kan udvikle sig til.

Det er i øvrigt en nabo til denne: www.fugleognatur.dk...show_message

På et tidpunkt overvejede jeg, om det overhovedet er en mælkebøtte, men den har hvid mælkesaft, så den tvivl har jeg bortkastet.

Den hvide strip-ring i billedet markerer over for husets øvrige beboere, at dette er en af fars mælkebøtter, så lad den være!

Hilsen

John


Foto: John Holst

De senest indberettede arter i Naturbasen: