Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. maj 2016

Råger

Jeg håber, at jeg her kan få en forklaring på en mærkelig oplevelse, som jeg havde med en rågekoloni.

Vi har to små skove med råger. Det ene sted ca 60 reder og det andet sted som ligger 400m derfra ca 15 reder.

Hele foråret har der været stor aktivitet i kolonierne. Så stor aktivitet, at naboerne klagede til kommunen.

Kommunen henviste til jægerne og gjorde ellers ikke noget.

Den 12. maj tog vi afsted for at se, om ungerne var ved at komme ud af rederne. Til vores store overraskelse var der ikke en eneste råge at se i nogen af skovene. Når vi kører forbi på landevejen ser vi ikke en eneste råge over skovene.

Vi henvendte os til den nærmeste nabo, som kunne fortælle, at alle rågerne var forsvundet d. 10. maj og der havde ikke siden været nogen råger at se.

Er der nogen, som kan forklare, hvad de er sket?

Hvad kan få råger til at flytte fra den ene dag til den anden, når der sikkert har været både æg og unger i rederne?

Mvh

Finn

De senest indberettede arter i Naturbasen: