Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. maj 2016

Hvilken metalblå snudebille?

Snudebillen her blev set d.23.5.2016 i min have i Malling. Den var 2-3 mm lang. - Allerede dagen før havde jeg fundet et individ på bladene af en staude, der hedder Silke-katost, men fik kun jammerlige fotos af dyret, inden det kastede sig ud fra planten i et desperat kamikaze-spring for at slippe for min upassende snagen. Flere timer senere kom jeg tilbage til planten og genfandt snudebillen, men heller ikke denne gang lykkedes det at få ordentlige fotos. Dagen efter (23.5.) kikkede jeg igen på silke-katosten, og minsæl om ikke der denne gang sad 3 individer (alle af samme art, med det blå metalskær på dækvingerne). Dette kun for at understrege, at silke-katosten åbenbart virkelig synes at være favoritplanten, der var ikke bare tale om tilfældige forbipasserende!

Jeg sender 2 billeder.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: