Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. december 2007

Fuglefotografering

Jeg har altid i et vist omfang interessret mig for naturen og prøvet at finde ud af, hvad jeg ser. For et par år siden fik jeg digitalt kamera med mulighed for macro-focus og 8 x zoom. Det øgede interessen, men da jeg, lidt tilfældigt, fandt fugleognatur blev interessen yderligere stimuleret.

Ved at se på billederne i galleriet fandt jeg dog også ud af, at mulighederne for at tage f. eks. fuglebilleder på dette niveau er så at sige ikke-eksisterende med mit kamera.

Derfor er det en ekstra stor oplevelse, når man får en chance for at lave noget, der næsten ligner.

En solrig oktober-dag var jeg på Staunings Ø, som er en flad landtange med en klitagtig strandeng med Køge Bugt på ydersiden og en sumpet lagune på indersiden og med et rigt liv af vade- og andefugle. Desuden masser af blomster og andre planter samt sommerfugle mm.

Jeg havde kameraet tændt, klar på macro, for at fotografere eventuelle sommerfugle, da jeg på afstand så en rovfugl komme imod mig. Jeg standsede op og stillede apparatet på auto med fuld zoom. Fuglen, som viste sig at være en tårnfalk, standsede også op for at muse. Ca 10-15 meter til siden for stien og næsten lige over mig. Med solen i ryggen og næsten helt ren blå himmel bag fuglen, var jeg så heldig at få nogle billeder, som jeg ellers ikke tør regne med at få med et sådan kamera.

Det var i hvert fald for mig dagens naturoplevelse.

Gerner


Foto: Gerner Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: