Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. maj 2016

Priklæbet Gøgeurt er kommet til Sprogø

Den blev set på stedet forrige år. Jeg må normalt kun gå rundt derude uden for fuglenes yngletid 15. marts - 15. juni. Men så havde vi en ekstraordinær tur derude i Sprogø Naturgruppe.

Jeg kender Priklæbet Gøgeurt fra de store bestande ved Hundige Strand, og den her ligner fint. Der var en halv snes planter.

Ret skal være ret. Det er måske mere rimeligt at tale om en hybridsværm omkring Priklæbet Gøgeurt, som man gør for bestanden ved Hundige Strand. Den regnes for en underart af Maj-Gøgeurt. Jeg vil derud senere og tjekke, om den har ordentlige frø.

På fotoet kan man faktisk godt se, at blomsterstandens støtteblade er fint savtakkede, som de skal være hos Maj-Gøgeurt-gruppen.

Den havde spredte små violetbrune pletter på bladene, ikke nær så kraftige som hos typisk Maj-Gøgeurt.



Foto: Poul Evald Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: