Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. maj 2016

Har jeg Planarier i balje-dammen? Se video...

Hej.

Arten er set i Odder, 26. maj 2016

Jeg har en lille 65L. murerbalje med lidt vandplanter i, og om sommeren har jeg et par Hvid Skybjerg, til at holde myggelarverne nede. Jeg skulle netop til at gøre klar til at sætte fiskene ud, da jeg så en masse små (2-3 mm.) organismer der svømmede rundt og suttede lige under overfladen. Jeg rodede lidt rundt med vandet, og så at der var et par der var meget større (ca. 2-2,5 cm.), som jeg fangede i et glas, og fik lidt video af.

Min første tanke var at det var en planarie, men ud fra hvad jeg lige kunne finde på google, så så jeg ingen der havde den lange spidse hale, som denne har.

Kan nogen herinde mon hjælpe mig med at finde ud af hvad det er for nogle dyr der er i min balje, og om de eventuelt vil være skadelige for mine små fisk, (Hvid Skybjerg, Tanichthys albonubes)?

Se dette link for at se videoen:

youtu.be/BXf_1ah_6T0

På forhånd mange tak, I plejer at komme med nogle rigtig gode bud :)

Mvh. Lasse



Foto: Se også videoen..

De senest indberettede arter i Naturbasen: