Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. juni 2016

Er det Stor Spidshale?

Hvert år får jeg besøg af en del biller af slægten Anaspis (Spidshaler) i min have i Malling, altid i en syrenbusk og gerne i perioden omkring syrenernes blomstring. Jeg har haft både Gul Spidshale og A. thoracica, men som regel er det dog en sort/grå art, hvor det aldrig er lykkedes mig at finde ud af, hvorvidt det er Stor Spidshale (A. frontalis) eller ej.

D.1.6.2016 fandt jeg hele 4 af sidstnævnte på syrenens blade. Dyrene var ikke helt ens af størrelse - skønsmæssigt vil jeg mene, at nogle nok kun var 3 mm, mens i det mindste een MÅ have været 4 mm.

Jeg har aldrig fået dyrene bestemt, fordi jeg altid kun får møgbilleder af dem. De har temmelig travlt. Nu har jeg nærmest opgivet at få pæne billeder af dem og vil gerne høre, om de mon alligevel lader sig bestemme.

Her først: et billede af det dyr, som jeg bestemt vil mene, målte sine 4 mm.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: