Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. december 2007

Foto af lannerfalk... sidste komentar

Hej allesammen

ja.. der var nok lidt provo i mig da jeg satte billedet på :-)

Nu nåede jeg desværre ikke at svare på den sidste komentar før tråden blev slettet.

Jeg vil gerne lige benytte lejligheden til at sige et par ord.

Jeg er meget glad for jeres komentarer omkring rovfuglehold ... respekt for det.

Hvis bare at vi (falkonerer) kan få det budskab ud til den brede skare af fuglefolk /ornithologer, så vi kan slippe for hele tiden at skulle forsvare os, men istedet bruge tiden på at dele den viden vi trods alt har om rovfuglene med andre - og også kunne spørge om råd hos ornithologerne, uden risiko for verbale overfald :-)

Den anden ting jeg meget gerne vil sige er at vi som falkonerer / rovfugleholdere i Danmark, har verdens strengeste kontrol.

...Og det er godt !!

Da jeg købte Heather (min fugl :-) ), skulle jeg først søge skov og natur styrelsen om lov.

De skulle vide alt om art, opdrætter, ringnummer (de skal have fast ring) med mere.

Efterfølgende skal en dyrlæge udpeget af skov og naturstyrelsen tage blodprøve til DNA test, og ved samme lejlighed indsætte en chip i fuglen.

De originale Cites papirer, skal ligeledes altid følge fuglen.

Politiet skal kontrolere volierer, og går jeg ud fra, se om der er de fugle som der skal være ifølge papirerne.

Selv om der skulle være (og det er der jo blandt alle gruperinger) en svag sjæl her og der, så vil vi ikke kunne bruge stjålne fugle til noget.

Det er derfor - ifølge min bedste overbevisning - ikke bland falkonerer at man skal finde nogen trudsel for vore hjemlige rovfugle.

mvh

Lars

NB

Tak for den gode tone i denne debat... det er vi ikke forvendt med :-)

De senest indberettede arter i Naturbasen: