Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. juni 2016

Rod i Almindelig Katost

Har lige indtastet obs af en ganske almindelig Almindelig Katost - med billede, fordi jeg skulle prøve fotofunktionen i min nye mobil (som ikke er god nok til det, hvilket ses www.fugleognatur.dk/gallery... ).

Opdagede at dette var den allerførste indtastning af underarten Alm. Katost på F&N. Den er ellers almindelig.

Der er selvfølgelig rod i navnene. Det roderi kan jeg ikke løse.

Haveplanten Stor Katost er sjældent forvildet www.fugleognatur.dk/artintro...

Stor Katost opfattes som en varietet indenfor arten Malva sylvestris - hvad der vel er meget rimeligt. Men det forvirrer at give den varietet et dansk navn, der ligner et artsnavn.

Mit fund er ingen Stor Katost, men den ganske almindelige danske udgave af arten Alm. Katost.

Den tilhører altså: (arten Malva sylvestris minus M.s. var mauritiana) Hvad hedder denne delmængde af Malva sylvestris?

Jeg gik ud fra, at denne delmængde hed M.s. ssp. sylvestris - men det kan ikke passe.

Her er noget, der skal rettes.

Hvordan?

Spørgsmål fra Henry

PS: dette svarer fuldstændig til mit sædvanlige spørgsmål om, hvorvidt det danske navn går på hele arten - eller kun på en del af den. Hvis man ikke ved det, kan man ikke oversætte de danske navne til de internationale videnskabelige navne.

De senest indberettede arter i Naturbasen: