Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Aarhus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. december 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Kikkert og andet feltudstyr -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Jens Vester
Okkular til KOWA TS-1. (Læst 603 gange) Postet d. 07-06-16 kl. 08:09
Jeg er den nybagte ejer af et KOWA TS-1 teleskop, og i øvrigt også ny i forum som ser spændende ud.

Der sidder et 40x (60) okkular på min TS-1, og det virker fint. Jeg kunne imidlertid godt tænke mig et okkular med WIDE "øjelinse".

Har læst her i forum at der findes et 20x vidvinkel, tror det er noget i den retning, jeg søger. Jeg formoder ikke det kan købes længere.

Er der nogen der har kendskab til et godt sted at søge efter et sådant?

Med venlig hilsen

Jens.

Besvar | Kommentér

Anders Tvevad

Svaraktivitet:

(22)
#1 Svar postet d. 08-07-16 kl. 23:27. Emne: Okkular til KOWA TS-1.
Til kakkelovnsrøret Kowa TS-1 findes (fandtes) der to vidvinkel-okularer: 22x og 20x. Og 20x er helt klart det, du bør gå efter; det er væsentligt skarpere og derfor også dyrere. På afstand kan man kende forskel på, at 22x har en smal ring (kant) rundt om glasset. Det har 20x okularet ikke; her når glasset helt ud til "røret", der s.v.j.h. også er lidt længere.

Der skulle også have været et 27x vidvinkel-okular, der skulle være ren topklasse (efter datidens standard). Det har jeg dog aldrig set i levende live.

Jeg ved ikke, om der findes okularer af andet fabrikat, der passer til Kowa''en. Men tvivler - da TS-1 kom på markedet (vist allerede i 1950''erne, og først i 1984 afløst af TSN-1), var Kowa et af ganske få betalbare fabrikater på det danske marked.

Bedste sted at lede - tjaaaah? Det ta''r nok lidt tid - prøv fx dba.dk, guloggratis.dk og her på siden. Men det er nok svært at finde en, der vil sælge okularet alene, med mindre det ligger alene i en skuffe og keder sig. Det bedste er nok at efterlyse varen, fremfor at vente på, at der dukker en til salg-annonce op.

Og en pris? Aner det ikke! Men okularet er helt klart det, der er værd at betale for. Selve kikkertkroppen er jo blot én simpel frontlinse, et langt, tomt rør og to simple omvendeprismer i "hængebugen" under okularet.

Besvar | Kommentér

Bjarne Nielsen
#2 Kommentar postet d. 01-08-16 kl. 21:43. Emne: Okkular til KOWA TS-1.
Hej Jens,..du kunne også prøve at søge på eBay,.jeg har selv lige købt et 32xWide til mit TSN 821 for 880-kr,.det tog lidt tid at finde netop dette,.men søger du der,kan du faktisk søge på et meget stort område.

Vh.Bjarne

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator