Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. juni 2016

Netelia sp?

I nat kom denne smukke hveps ind ad mit vindue og satte sig i dejlig foto-venlig højde. Det skulle naturligvis undnyttes. At få den artsbestemt har dog vist sig at være lidt et projekt (som om jeg ikke vidste det på forhånd :) ). Så vidt jeg kan nøgle mig til i nøglen her: www.nhm.ac.uk...keys-for-nocturnal-workshop-reduced-109651.pdf så må det være noget Netelia. Spiraklets placering på første bagkropsled og de lange "kamme" på fødderne har været udslagsgivende, da jeg ikke synes at det lille vingefelt, der snakkes om er helt trekantet.

Netelia-nøglen er temmelig kradsbørstig og jeg kommer til at gætte mig frem et langt stykke hen ad vejen - jeg er dog indtil videre landet i pkt. 8. Er det et omsonst projekt at give sig i kast med? - med tanke på at den kraftigste forstørrelse jeg har adgang til lige pt. er 30x i stereolup. Hvis nogen har lyst til at kigge nærmere på den sender jeg gerne.


Foto: Jonas Ravn Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: