Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. juni 2016

Brushøne?

Jeg er her ude i nogle fugle, jeg ikke ser så ofte - og kun på lang afstand: jeg antager, at jeg har en rødben i baggrunden, og så antager jeg også, at jeg har en brushøne foran. Brushanen går - uden for billedudsnittet - et par meter derfra (og den er der jo ingen tvivl om). De to vadefugle på billedet er stort set nøjagtig lige store. Billedet (16-6) er fra Vitsø nor på Ærø, hvor jeg på det sidste har observeret i hvert fald tre brushaner - også en af de hvide "igangsættere". Jeg synes, at næb og fjerdragt siger brushøne, og flere ting (størrelse, mangl. øjenbrynstribe, benfarve) synes at udelukke eksempelvis tinksmed. Rødben bagved synes jeg er oplagt med fjerdragten, tofarvet næb, øjestribe, benfarve og størrelse. Men jeg kan jo tage helt fejl. Hvis det i virkeligheden er to maskerede tinksmede iført røde gummistøvler, forklarer det jo i hvert fald størrelsesforholdet. Er der nogen, der har et bud?

OBS: en gren stikker lidt op foran ansigtet på "brushønen", men den skjuler intet væsentligt.


Foto: Michael Larsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: