Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. juni 2016

Urtesvirreflue - jeg har ikke givet op endnu

Endnu et forsøg med Bents nøgle:

1) Tid: Børstingerød Mose den 5. juni 2016

2) Han

3) Vinger mørke

4) Øjne behårede

5) Følehorn mørke

6) Fødder mere eller mindre gule (som jeg ser det er en del af forfoden tydeligt gul).

Hvis fødderne skal afkrydses som mørke, så ender det igen med en Cheilosia variabilis

Venlig hilsen

Jan

PS Læs kun videre, hvis forfoden ikke er mørk!!!

Der nu kun Cheilosia albitarsis og Cheilosia cynocephala tilbage. Umiddelbart vil jeg sige at skinnebenene er helt sorte, hvilket peger på C. albitarsis, men det kan være lidt svært at afgøre (har jeg tidligere erfaret :-)).

Jeg har læst lidt i beskrivelserne og kan se der så er et par andre detaljer, der peger på i samme retning:

C. albitarsis har hvide hår på øjnene mens C. cynocephala har brune. Jeg kan dog ikke udelukke at det "hvide" skyldes refleksion af sollys.

På brystet har C. cynocephala "ofte" lys behåring, mens eksemplaret her har sort behåring. Der er faktisk flere oplysninger som taler mod C. cynocephala, men jeg har allerede skrevet for meget, så jeg stopper her.

Nu er det så lige før jeg tør tro på C. albitarsis, hvis det ikke lige var fordi, det så kunne være C. ranunculi hvis "yderste forfodsled ikke har parallelle sider". Det synes jeg ikke det har, men denne art er ikke rapporteret her, så det er nok bare ønsketænkning.



Foto: Jan Pedersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: