Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. juni 2016

Gøgeurter - 2 underarter?

Fra den 21. juni og fremefter har jeg observeret og fotograferet efterhånden 11 gøgeurter i en lille, 15 år gammel, fredskov hos familie nordøst for Hjørring. Min søster og svoger så dog allerede et par uger før en af gøgeurterne i blomst. Ud fra artsbeskrivelserne her på siden, og nærmere observationer, er jeg nået frem til at der er 2 forskellige underarter. En bestående af 3 planter som har følgende tilfælles: Brede blade med mange mørke pletter, massive stængler, lysviolette, afrundede 3-fligede læber med mørkviolette, uregelmæssige, stribede aftegninger. Og en bestående af 8 planter med disse fællestræk: Aflange, smalle, blade uden pletter, hule stængler, lysviolette 3-fligede læber med mange små mere eller mindre tydelige mørkviolette prikker.

De førstnævnte er under afblomstring nu (en af dem blev set i blomst allerede i begyndelsen af juni). Blandt de sidstnævnte er enkelte stadig på vej mod fuld blomstring. En i den første gruppe vokser i kanten af en lysning ved starten af en lille sti. Alle de øvrige vokser ved og langs en sti der går rundt om en lille sø. Jorden er ret sandet her.

Jeg har vedhæftet foto af planter fra de to grupper.

Men hvilke underarter er der tale om? Den første gruppe peger umiddelbart i retning af Skov-gøgeurt, men fligene er afrundede, let takkede, uden en lang midterflig. En krydsning mellem Skov-gøgeurt og Plettet gøgeurt?

Planterne i den anden gruppe er mere eller mindre "priklæbede", men Priklæbet gøgeurt regnes for en underart af Maj-gøgeurt, som åbenbart næsten altid har plettede blade, og det har ingen af de 8 blade i denne gruppe. Og blomsterne er lysviolette, bestemt ikke purpurfarvede. Så er det mon en krydsning mellem Maj-gøgeurt og Kødfarvet gøgeurt?



Foto: Knud Ejstrup Larsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: