Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. juni 2016

Dendrosoter protuberans?

Denne lille snylter ledte mig på sporet af borebiller i et pæretræ i kærestens kolonihave, da den gik og virkede meget interesseret i deres udgangshuller. Billen har jeg senere bestemt til Scolytus mali (dog venter jeg stadig på bekræftelse af den bestemmelse; www.fugleognatur.dk...show_message Hvepsen har jeg nøglet til Braconidae og derefter sjusset mig til slægten via søgning efter Braconide (er det et ord? :) )snyltere på Scolytus sp..

Via "Keys to the insects of the european part of USSR" lander jeg i D. protuberans;

"Height of genae half of longitudinal diameter of eye (Fig. 15: 6) (lyserød). Recurrent vein (grøn pil) originating from near 1st radiomedial vein (blå pil). Second segment of maxillary palp of male enlarged and its hind wing with very small stigma. Ovipositor 1.5—2 times as long as abdomen. Radial and medial veins of forewing of male usually thickened. Second abdominal tergite basally with semioval rugose field. Body black or brown; often head and pattern on abdomen yellowish dark brown; legs yellowish dark brown."

Her er det primært gena- og årekaraktererne jeg hæfter mig ved idet jeg ikke har billeder af hverken tergitter eller bagvinger.

Den går på en række af Scolytus-arter - dog står S. mali ikke nævnt som vært i bogen, derfor denne tråd. Er der nogen med en Hymis-profil, der har lyst til at prøve den der? Jeg har endnu ikke gennemskuet hvilken email-udbyder de har lyst til at godkende, så jeg har ikke min egen profil der endnu.


Foto: Jonas Ravn Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: