Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. juli 2016

Er der noget, og hedder Dansk Frytle?

Jeg antog , at det var almindeligt kendt, at man ofte er usikker på, om det er "rigtige" Hoved-Frytle, man har fundet. Altså når man endelig finder noget Luzula i den henretning.

I mange år er jeg gået ud fra, at problemerne med at kende rigtig Hoved-Frytle skyldes, at (under)arten bastarderer med Mangeblomstret Frytle. Og det passer fint med mine fordomme, at bestemmelsesproblemerne skyldes forekomst hybrider - og formentlig foregår der osse videreformering af variabelt afkom fra hybriderne.

Luzula Xdanica er angiveligt beskrevet fra Danmark. Men jeg har ikke tilgængelig litteratur på den. Den skulle netop være hybriden imellem Hoved-Frytle og Mangeblomstret Frytle.

Det har jeg da hidtil troet på. Men nu bliver eksistensen af Luzula Xdanica draget i tvivl. www.fugleognatur.dk...show_message

Jeg har igen i dag brug for, at kunne indberette mellemting imellem Hoved-Frytle og Mangeblomstret Frytle. Hvad gør jeg?

Og hvad plejer andre at gøre, når man står med denne ret almindelige mellemting? Altså almindelig i forhold til hyppigheden af Hoved-Frytle.

hilsen fra Henry

PS: billedet viser strå fra én tue!


Foto: Græsset fugthede NØ for Ølgod, 23. juni 2016

De senest indberettede arter i Naturbasen: