Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. juli 2016

Hvilken hvid måler fra Virksund?

Denne blev set d.8.7.2016 i Virksund. Skønnet vingefang 25-30 mm. Det er en af de slemme! Den har rigtigt mange bittesmå prikker, hvilket får mig til at tænke Gulhvid stregmåler (Cabera exanthemata) - men måske alligevel ikke helt nok af dem, og de gullige vandrette bølgelinier har desuden et "udflydende" præg, som snarere får mig til at tænke på Gråkantet engmåler (Idaea fuscovenosa - faktisk var der efter min vurdering også et dyr af netop denne art til stede helt samtidigt med denne tråds dyr). Jeg bilder mig imidlertid ind, at sidstnævnte art som et kendetegn skal have 4 små sorte pletter imellem bølgelinierne, een for hver vinge - og sådan nogle kan jeg ikke se på dette dyr.

Jeg kender ikke variationsbredden for nogen af de to arter og heller ikke de "officielle" kendetegn for dem. Men de er begge tidligere konstateret på lokaliteten. Og selvfølgelig kan det sikkert også være en helt tredie art - jeg er kun en dilettant på det her område. Men er det muligt at afgøre, hvilken art dyret her tilhører? Og måske også få en kort forklaring af, hvad der var afgørende for bestemmelsen (man vil jo gerne kunne blive lidt dygtigere til det her)?

På forhånd tak!

Vh Elisabeth



Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: