Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. december 2007

Hvilken rovfugl har jeg set?

Jeg har desværre ikke noget foto af denne iagttagelse, men jeg har skrevet det ned, jeg oplevede.

Villestofte, 20-12-07, kl. 14 ca.

På vej ud til postkassen hørte jeg musvågeskrig. Det sker hver gang, jeg viser mig, fordi der er et par med en unge, som holder til her hver dag. De sidder på muldvarpeskuddene ude på marken og jagter insekter, og en af de gamle holder på skift øje med fjender, og lige så snart jeg viser mig, så skriger den, og så er de væk.

Men denne gang blev ungen og en af de voksne siddende, og det undrede mig.

Så opdagede jeg den tredje "musvåge" (troede jeg), som lettede fra træet ved marksøen lidt derfra. Den fløj sådan, at jeg kun kunne se oversiden af dens vinger.

Den havde typisk rovfugleflugt, men det var også det hele, for min absolut første tanke var: Hvad? Er det en Vibe? Oversiden af vingerne var sorte og hvide. Det var absolut ikke en musvåge! Det hvide var inde mod kroppen(lidt mere end halvdelen af vingen) og så var resten af vingen incl. fingrene sorte. Den blev på bedste rovfuglmanér jagtet af en hel flok kragefugle, som "fulgte den til dørs"

Desværre vendte den ikke tilbage:-(

Kan den artsbestemmes ud fra det her? :-)

Venlig hilsen Anni

De senest indberettede arter i Naturbasen: