Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. juli 2016

Om varigheden af Humlerodæders voksenstadium

For en uge siden oplevede jeg én han og én hun af Humlerodæder, dvs. voksne individer www.fugleognatur.dk/gallery... www.fugleognatur.dk/gallery...

Jeg finder artens livscyklus interessant: I voksenstadiet indtager den ikke føde, men tærer på de reserver, den har opbygget i larvestadiet. Vi ser normalt de voksne i juni, juli og starten af august, og jeg ved, at de slet ikke tager føde til sig, idet de tærer på de reserver, der er opbygget i løbet af det to år lange larvestadium. Efter lidt google-søgning fandt jeg en snart 70 år gammel tasmansk artikel, hvor der står, at imago har et ekstremt kort liv, idet det er på kun 2-3 dage. Ja, der står faktisk, at det højest strækker sig over 2-3 dage!

Referencen er denne:

Pearse, D.C. (1947): Ghost-moths – Hepialidae. Tasmanian Naturalist 1(2): 8-10.

www.tasfieldnats.org.au...TasNat_1947_Vol1_No2_pp8-10_Pearse_GhostMothsHepialidae.pdf

Gamle observationer kan være lige så nyttige og troværdige som nye, men jeg vil alligevel spørge, om det fortsat er, hvad vi ved om arten, altså at imago blot lever højest 2-3 dage? Eller er der i de mellemliggende næsten 70 år gjort yderligere observationer, der tegner et anderledes billede af artens livscyklus?

Venligst

Henrik Bringsøe

De senest indberettede arter i Naturbasen: