Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. juli 2016

Lille tovinget insekt i rav med 2 par antenner?

Fundet i et stykke Baltisk rav ved Sjællands Odde. Iflg. min viden har insekter stort set ikke ændret sig de sidste 40 mill. år (alderen på Baltisk rav), hvorfor der skulle være en chance for opklaring vedrørende de 2 par antenner.

Insektet måler ca 1.5 mm, har afrundede vinger, lille rundt hoved og en forlænget munddel. Der ses svingkøller.

Insektet har (hvad der ser ud til at være) 2 par antenner. De er helt ens, "moniliform" og sidder på en lidt større halvkugle. Det øverste par lige over øjet og det nedre par ca. midt på den forlængede munddel.

Jeg har desværre ikke grej til at fotografere dette lille insekt igennem stereoluppen, men tegning følger.

"Definitionen" på et insekt er bl.a. "1 par antenner", hvorfor det ekstra set "antenner" enten må være noget andet (end antenner) - eler mit insekt er udenfor regelen. Det sidste er nok ikke sandsynligt.

Forklaring og/eller forslag til familie modtages med stor interesse.

Mvh. Jens



.


De senest indberettede arter i Naturbasen: