Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. juli 2016

Hvid admiral i Store Vildmose - kan det passe?

Under et ophold i udsigtstårnet ved Grishøjgårds Krat i Store Vildmose (NJ) fik jeg til middag i dag (27/7) øje på en stor mørk dagsommerfugl med et tydeligt bredt hvidt, buet bånd over vingerne, der kom svævende over mig og derefter langs med trætoppene. Min første tanke var hvid admiral. Kort tid efter er jeg heldig at finde den igen, hvor den atter flyver i glideflugt langs med trætoppene. Herefter forsvinder den og jeg ser den ikke igen - heller ikke senere på eftermiddagen, hvor jeg vender tilbage til tårnet for at lede efter den. Båndet virkede mere "gennemført" og bredt end hos iris. Noget, der gjorde mig usikker var dog at dyret virkede noget større end de admiraler og dagpåfugleøjer, som fløj rundt til sammenligning. Senere på dagen fandt jeg og fotodokumenterede iøvrigt et enkelt ex. af nældesommerfugl (sommerformen), som jeg udelukker på grund af størrelse og udbredelse af vingebåndet. Jeg har tidligere stødt på hvid admiral - senest i Pinseskoven i juli 2014.

De senest indberettede arter i Naturbasen: