Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. juli 2016

Gøgeurter fra Bagterp, Hjørring - Priklæbet Gøgeurt og Maj-gøgeurt?

Byrådet i Hjørring kommune har på foranledning af Danmarks Naturfredningsforening besluttet at "arbejde for" at et område på Johs. E. Rasmussens Vej, som ifølge en lokalplan er udlagt til erhverv, anvendes som rekrativt område fordi det rummer mange hundrede eksemplarer af Priklæbet Gøgeurt. Der er en del observationer fra området på Naturbasen. Den overordnede lokalitet er angivet som Bagterp.

Jeg foretog også nogle ekskursioner til stedet og fandt i første omgang ca. 100 stk., heriblandt en del flotte eksemplarer som stadig var under blomstring, og en hel del flere der var helt eller delvist afblomstret. Der var ikke overraskende tale om overvejende Priklæbet Gøgeurt, men også en del eksemplarer af enten Maj-gøgeurt eller underarten Vendsyssel-gøgeurt? Der er jeg lidt i tvivl. I ly af nogle træer, men stadig relativt åbent for lys, stod der nogle der var lige så høje som de eksemplarer af Priklæbet Gøgeurt som de stod iblandt. Jeg målte dem til 60-70 cm. De havde blade bredest på midten med mange store pletter, hul stængel, som også havde pletter. Blomsternes underlæber var moderat 3-fligede, bredere end lange, let bagudbøjede, og med sløjfemønstre, der for nogles vedkommende, ikke nåede ud til kanten, for andres delvist gjorde det. Støttebladene havde savtakket rand. Det skulle værer muligt at se på et af de nedenfor vedhæftede foto. Så der må vel være tale om Maj-gøgeurt, ikke sandt?


Foto: Knud Ejstrup Larsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: