Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. august 2016

Er dette en dværgfalk

Hej.

Kan I hjælpe mig med at identificere denne fugl?

D. 23.7 fandt vi i skovene ved Vejers en "rede" med 2 æg i. Æggene var umiddelbart placeret i tørt græs under et grantræ. Størrelsen af æggene var ca den samme som hos solsorte - æggene var hvide og brune.

Da moderen hørte os, fløj hun væk. Flyvningen virkede ret kaotisk. Fuglen var lidt større end en solsort, var brun med hvidt mønster, hovedet forekom en smule fladt nok mest pga mørke aftegninger over øjnene.

En uge efter kom vi tilbage til samme spot (utrolig godt kantarelsted!). Her var æggene klækket og ungerne var væk.

3-5 meter fra reden forstyrrede mine forældre en fugl, der en smule kaotisk kom på vingerne - mens den skældte ud. Henne i lyngen fandt vi en lille fugleunge.

Jeg har taget billeder af æggeskallerne, ungen samt et mindre godt af moderen. Kan kun vedhæfte et billede- hvis der behøves flere, sender jeg gerne.

Er det ikke en ynglende dværgfalk - eller hvad kan det ellers være?

På forhånd mange tak.

Hilsen Nanna



Foto: Nanna Sommer

De senest indberettede arter i Naturbasen: