Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. august 2016

Sommerfugleparring - mave mod mave?

Jeg observerede den mest mystiske parring mellem to hvide sommerfugle, da jeg lå i telt i Rold skov i juli.

Jeg er desværre ikke sommerfuglekyndig, og kunne derfor ikke umiddelbart se, hvilken art, der var tale om - men de implicerede parter fik mig til at tænke "kålsommerfugle-agtig". Så der er ingen artsangivelse på min observation.

På en sti i skoven så jeg en sommerfugl liggende på ryggen på jorden, med bagkroppen bøjet opad. Mens den lå der, kom der en anden sommerfugl ned og parrede den, mave mod mave. Da parringen var færdig, fløj de begge væk igen. Der var ingen trafik på stien, så sommerfuglen på jorden kunne ikke være ramt af trafik eller lignende, og den vendte sig og fløj, da sceancen var overstået. Det jeg mener er "normalt" er en parring med "bagende mod bagende".

Det der undrer mig er, at jeg aldrig har set eller hørt om denne form for parringsadfærd før - er det noget, nogen af jer har observeret?

De senest indberettede arter i Naturbasen: