Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. august 2016

Buskrandøje? :)

Jeg kender godt implikationerne af to pupiller og er helt med på, at der er lignende fund af græsrandøjer med to øjne, så det er ikke der, vi er :) Men jeg synes alligevel, der er noget over denne randøje, der er lidt anderledes og eksotisk. Billedet er fra Ærø (4-8). Jeg blev - udover det dobbelte øje - lidt mystificeret over prikmønsteret på vingen og kunne ikke umiddelbart finde tilsvarende mønster på de mange græsrandøjer, der er foreviget i bøger og på nettet (Muligvis har jeg ikke ledt længe nok). Men så faldt jeg over et gammelt link fra F&N (fra 2006), hvor der pludselig var lidt flere ligheder (og forskelle). Det var dog en randøje (ligeledes toøjet) fra Extremadura i Spanien. Andre sydlige randøjer ser også ud til at have tydelige vingemønstre. Og så er det jeg overvejer, om denne måske er kommet sydfra? Og nogen kender den? Eller om der alligevel blot er tale om en ganske almindelig dansk græsrandøje?

www.fugleognatur.dk...show_message



Foto: Michael Larsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: