Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. august 2016

Skagen-Hullæbe?

Siden jeg sidste år her i forum fandt ud af hvad klæbelegme og næb stod for i hullæbens anatomi (se linket www.fugleognatur.dk...show_message har jeg kigget efter, når jeg er stødt på hollandske hullæber i det nordjyske. Denne lille hollandske hullæbe (10 cm, 2 fotos)som stod lysåbent i den grønne klit ved Vester Tversted mangler såvidt jeg kan se også næb og klæbelegne, så mon ikke det er varianten renzii (”Skagen Hullæbe”) , selv om det er 25 syd for de sædvanlige voksesteder. Kan det bekræftes?

Dette individ voksede isoleret fra en gruppe af på 16 hollandske hullæber som jeg fandt i et andet område af klitten i Vester Tversted,og de som stadig havde blomster havde det jeg anser for at være næb og klæbelægme (foto nr. 3). Men måske er der noget jeg har misforstået! Undskyld billedkvaliteten, den stride blæst gjorde det ikke nemt at få gode fotos!



Foto: Foto Hans Hoffmeyer

De senest indberettede arter i Naturbasen: