Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. august 2016

Er sommerfuglene ved at forsvinde i Danmark ??

Kære alle,

Med risiko for at dette er velkendt og drøftet tidligere tillader jeg mig, at gøre opmærksom på en bekymrende iagttagelse. Gennem de sidste par år har jeg noteret mig, at jeg ser færre og færre sommerfugle og I år synes det at være helt ille - jeg ønsker derfor at starte en tråd her og høre fra andre sommerfugle interesserede om I har oplevet det samme som jeg ??

Til info kan jeg oplyse at jeg stammer fra Herlev I Kbh. og husker mine forældres have for 30 år siden med MASSER af sommerfugle ved fx. sommerfuglebusken - idag I min egen have har jeg set samlet 5 på en hel sommer. Der udover færdes jeg meget I Odsherrede ved Sj.Odde, og der oplever jeg samme markante nedgang I observerede sommerfugle.

Håber at starte en god tråd/debat og få afklaret om det er ren indbildning, eller om der reelt er tale om en "krise" I sommerfugle bestanden.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Carsten Lau

De senest indberettede arter i Naturbasen: