Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. august 2016

Pseudoleskeella - et overset mos?

Pseudoleskeella nervosa (Mørk Matmos) er en af de små sidefrugtede arter, på størrelse med en Amblystegium serpens (Almindelig Krybmos), som nemt kan forveksles med en sådan, hvis man ikke kigger nærmere efter. Selv i felten kan den dog heldigvis kendes, idet den har knipper af ynglegrene på de ældre skud i centrum af puden. De perifere skud har ingen ynglegrene. Jeg viser her et billede af et isoleret skud med ynglegrene til illustration af denne feltkarakter. Jeg har ikke selv set den i Danmark, men efter at ha'' fundet den på Öland, kan jeg se, at jeg meget nemt kan ha'' forbigået den i Danmark. Den kan godt lide kalk og vokser på sten og stammer i kalkrige områder. På Öland fandt jeg den på stammen af et æbletræ i en have. Den er sikker ikke almindelig i Danmark, men der er endnu ingen fund i Naturbasen - det kan næppe afspejle virkeligheden! Hold øje med ting der ligner Amblystegium serpens i kalkrige områder, også epifytter. MVH Bent


Foto: Pseudoleskeella nervosa m ynglegrene. Sörby, Öland

De senest indberettede arter i Naturbasen: