Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. august 2016

Hieracium perpropinquum i Slagelse?

Høgeurter i det sydvestsjællandske

Nogle gange er det bare mageløst at botanisere! I 2015 ledte jeg efter høgeurter at bestemme, men her i det sydvestsjællandske stødte jeg kun på Håret Høgeurt og enkelt anden art, som desværre lå nedslået i skovejsrabatten i Hesede Skov og derfor var ubestemmelig. Så ingen høgeurter fra denne del af Sjælland i 2015. :-(

I går gik jeg gennem en mindre skov, mens jeg ventede på bussen for at lede efter en hvilken som helst Burre og fandt ingen. I dag gik jeg en omvej til toget gennem Slagelse, igen uden at støde på en eneste Burre, som jeg har fokus på for tiden. Til gengæld væltede det op med Høgeurt i diverse busketter ud mod fortovet over et stykke på godt 50 m.

Hurra, endelig en Høgeurt at bestemme!

- - - -

Jens Chr. Schou (2001): Danmarks Høgeurter er anvendt til artsbestemmelsen.

Findested: Slagelse, d. 17/8 2016.

Voksested: Ukrudt i diverse busketter.

Højde: Op til 92 cm.

- - - -

1.Uden rosetblade eller ar efter sådanne. Med mere end 20 stængelblade. --> 2.

2. Kurvsvøbblade ikke med rigere behåring af ret lange kirtelhår. --> 3.

3. De fleste stængelblade mere end 1,5 cm brede. --> 5.

5. Kurvsvøbblade ikke nøgne, men med få simple hår og en del til få helt overvejende korte kirtelhår. --> Sect. Sabauda – nøgle 8

- - - - -

Sect. Sabauda – nøgle 8

1. Flere kurve med længere simple hår. Kurve med korte kirtelhår, og på en enkelt ud af tre ses længere kirtelhår. På kurvstilke ses hverken simple hår eller kirtelhår, men alene en tæt besætning af stjernehår. To stængler ruhårede under midten, mens den tredje er glat. Alle tre stængler er glatte for oven. --> H. perpropinquum

- - - -

Især det sidste nøglepunkt er noget spekulativt i forholdet mellem nøglen, og hvad man ser på de tre planter, så intet er afgjort før Jens har sunget i denne tråd. Jeg afventer i spænding og med stor tålmodighed. 8-)

Hilsen

John

PS: der kommer endnu 10 billeder



Foto: Planten på voksestedet

De senest indberettede arter i Naturbasen: