Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. januar 2008

Boganbefaling: Naturen i Danmark

Det er ikke, fordi jeg vil bruge mange linier på at anmelde dette pragtværk. Men i disse år udkommer efterfølgeren til Danmarks Natur, nemlig Naturen i Danmark. Det er Gyldendal, der udgiver den, og værket er forfattet af mange af landets fremmeste naturhistorikere.

naturenidanmark.gyldendal.dk/

Jeg har nu modtaget i alt tre bind ud af de planlagte fem, og de er virkelig kræs. De dækker alt, hvad man overhovedet har lyst til at vide om danske naturtyper, specielt hvad økologien angår. Her kan man få alt det at vide om de større sammenhænge, som fx ikke lige fremgår på fugleognatur ;-) I den kontekst burde bogen være standardværk for enhver, der skal beskæftige sig professionelt med Danmarks natur.

Som biolog er jeg faktisk specielt begejstret for bind 2, der omhandler geologien. Det er en fremragende indføring i Danmarks undergrund, og den har været standardværk på toilettet meget meget længe.

Bind 1 om havet er også glimrende, men den har jeg dog kun skimmet (det marine har aldrig været mig), men bind 3 om det åbne land har jeg selvfølgelig et specielt forhold til, når man nu til dagligt virker i Mols Bjerge. Så det har jeg læst virkelig grundigt. Og har derfor selvfølgelig nogle indvendninger, specielt hvad dispositionen angår. Der er fire hovedafsnit, hhv. "Natur og mennesker", "naturtyper", "overordnede mønstre" og så... gudhjælpemig.... "store dyr". Hvorfor i himlens navn skal de store dyr have så fremtrædende en rolle. Eftersom store dyr som udgangspunkt er elendige indikatorer for den naturkvalitet, som er så truet i det åbne land, giver det simpelt hen ingen mening. Selvfølgelig skal de da med, men de burde da i det mindste sideordnes med insekter, edderkopper og andet lækkert stads.

Værket koster desværre kassen - 3000 for de fem bind, men holdbarheden skulle så også være derefter. Jeg kan kun anbefale, at man anskaffer værket til læsning i de få stunder, hvor man har valgt at være offline ;-)

Det er jo sådan i disse år, at en side som fugleognatur (og Nationalnyckeln!!!!) nærmest stiller ethvert behov for viden om de enkelte elementer i naturen (arterne). De store sammenhænge må & skal man imidlertid læse sig til. Med mindre man har lyst til at bruge de ca. 2000 forsker-år, som forfatterne til sammen har på bagen.


Foto: Morten DD Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: