Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. august 2016

Bestemmelse af Amphipyra pyramidae og berbera

Amphipyra pyramidae/berbera udgjorde indtil for et par dage siden 90% af alle natsommerfugle på sukkersnorene i haven. Derefter forsvandt de pludseligt. Jeg nåede at fange en lille serie med henblik på at kigge nærmere på om det var den ene eller anden art.

Her er nogle betragtninger:

1. Felthåndbogen beskriver at der er forskel på udbredelsen af kobberfarven på bagvinge overside. www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse

Der står ” Bagvingens underside er forskellig hos de to arter: Hos pyramidae er kobberfarven begrænset til et bånd rundt langs kanten, hos berbera breder denne kobberfarve sig over det meste af bagvingen.”

Jeg har, efter ihærdig søgen på nettet, ikke fundet belæg for denne forskel. Alle tilgængelige photos viser en udbredt kobberfarve på bagvingen hos begge arter. Er der er fejl i Felthåndbogen?

2. To andre adskillelseskarakterer angives at være den zigzaggede linie på forvingen og palpernes farve. Der er en illustrativ beskrivelse af forskellen mellem zigzag linien hos de to arter her

www.lepinet.fr...index.php...

Palpernes farve (set head-on) angives at være ensartede lyse hos pyramidae og mørke med en lys spids hos berbera.

Efter disse to karakterer viste 3 af mine eksemplarer den beskrevne palpefarve for pyramidae, men zigzag linien var afbrudt ude ved vingekanten på et dyr og afløst af en sort plet på et andet eksemplar. Kun et eksemplar viste entydige karakterer for pyramidae.

Et 4. eksemplar havde ensartede mørke palper (uden jeg kan se en lys spids igennem lup). zigsag linien går ikke helt ud til kanten af vingen.

På det 5. eksemplar er palperne nærmest en mellemting mellem mørk og lys. Grundfarven er mørk, med få lyse pletter. Ingen lys spids. zigsaglinien på dette dyr går ikke helt ud til vingekanten.

Alt dette for at beskrive at kun et af de 5 eksemplarer udviste klare artskarakteristika (palper og zigzag linie) efter min bedømmelse og jeg kan altså ikke ”obse” de 4 andre som den ene eller anden art. Så vidt jeg kan se er der ikke oprettet en A. Pyramidae/berbera ”sammleskuffe”. Burde der oprettes en sådan på linie med f.eks. janthe/janthina observationer, hvor bagvinge oversiden ikke kan ses?

mvh. Jens

De senest indberettede arter i Naturbasen: