Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. august 2016

Hjælp til lille, spinkel blåfugl fra Henæs Bobakker

I går (25-08-2016) eftermiddag observerede jeg en lille spinkel sommerfugl på Helnæs Bobakker, som jeg mener er alt for lille - og især for spinkel - til at være almindelig blåfugl. Jeg har desværre ikke mulighed for at oplade et foto lige nu, men det kommer senere, så jeg forsøger mig med en beskrivelse: Lille, spinkel, blåfuglslignende sommerfugl med brunlig overside og relativt smalle vinger - vingefang 20-25 mm. Ingen blåfarvning af vinger nær kroppen, og gule - ikke orange - sømpletter langs både forringe og bagvinge bagkant (sømpletterne ved bagvingekanten har en lille sort plet). Desuden en meget lille sort plet midt på forvingerne, ca. En trediedel bagved forvingernes forkant. Skiftene mørke og lyse tværstriber på antennerne, og mørke antennespidser, dog lyse antennespidser allerforest. Er det bare et afvigende eksemplar af almindelig blåfugl hun eller måske noget andet - hjælp udbedes!

Mvh. Henrik.

PS. Jeg har ikke set undersiden af vingerne.


De senest indberettede arter i Naturbasen: