Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. september 2016

Blodbøgen visner og dør på Lolland Falster

Som borger i Nykøbing Falster ærgre det mig at både unge og gamle blodbøg træer siden udspring primo maj 2016 er visnet og at træerne tilsyneladende dør!

Vedhæftet en flot blodbøg ved Nykøbing Sygehus der vel er omkring 120 år gammel. I løbet af sommeren er træet stille og roligt visnet hen og nu ser træet tilsyneladende ud til at være død.

Hjemme i vores have plantede vi i 2004 i hængeblodbøg og umildbart efter træet sprang ud i starten af maj 2016 visnede træet og nu er træet tilsyneladende død.

Når jeg kører på landevejen på Lolland og Falster ser jeg ligeledes i gamle gårdhaver at flere store blodbøg der er over 100 år gamle i løbet af 2016 er visnet hen.

Er der nogen der kan give en naturlig forklaring på at blodbøgen på Lolland Falster visner og dør?

Kan vi gøre noget for at rede disse skønne træer?


Foto: Toke hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: