Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. september 2016

Er gul og brun bjørnesvirreflue oversete arter?

De seneste 3 uger har jeg prøvet at gå målrettet efter disse to arter som angives at være hhv sjældne og relativt sjældne arter. Jeg har udelukkende søgt efter allerede indrapporterede forekomster af djævelsbid og skimmet disse for store fluer og bier på dage, hvor vejret er lunt eller blot solrigt. Det har givet gode resultater, idet jeg har fundet den gule på 3 nye og den brune på 2 nye lokaliteter.

Jeg har endnu ikke undersøgt en stor population (+50) af djævelsbid uden at finde enten den ene eller begge arter.

Konklusionen - (hviler på et lidt løst grundlag) - er, at arterne er oversete - i hvert fald i Himmerland. Jeg skal derfor opfordre jer til at undersøge lokale populationer af djævelsbid for evt. bestande af bjørnesvirreflue. Fluerne er faktisk let genkendelige, påfaldende villige til at posere og meget fascinerende.

Mvh JS


Foto: Jørgen Stefansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: