Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. september 2016

er det alm. Hanekro?

Det er let at bestemme den til slægten Hanekro.

I slægtsnøglen i DF:

Den har opsvulmede bladfæster og udstående hår, derfor videre til pkt. 4.

- Pkt. 4: Da kronen er ca. 15 mm lang, har jeg mest lyst til at vælge ben 2, men ingen af de omtalte farver passer på mit eksemplar. Men ved at kigge i DNNF og også illustrationen i DF (fig. 208) hælder jeg mest til at det er ben 2 jeg skal vælge. Jeg må se bort fra at mit eksemplar har hvide kroner med en gul plet på underlæben og røde pletter (i mindre omfang), den hule udvækst er rosa. Videre til pkt. 5.

- pkt. 5: Her passer underlæbens midtflig bedst med alm. hanekro - den er nemlig lige afskåret og mønstret når ikke ud til kanten.

Det som volder mig problemer er kronens farve og mønster. Synes ikke beskrivelserne og valgmulighederne i DF''s nøgle stemmer godt overens med de næsten hvide kronblade på mit eksemplar.

Hvilken art har jeg fat i, og hvad er årsag til farve-forvirringen? Kan kronbladene ændre meget farve med tiden - vil de være med rødlige senere i september, eller hvad?



Foto: Nathan Russell

De senest indberettede arter i Naturbasen: