Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. september 2016

Er dette jordloppe (Altica sp.), amfibiebille (Scirtes sp.) eller …?

5. sep. 2016 eftermiddag fandt jeg, hvad jeg på afstand først antog for at være efterladenskaber fra meget mætte edderkopper, men som ved nærmere eftersyn viste sig at være levende insekter, ca. 30 stk., fordelt på og langs øverste glaskant (afskærmning) på min 4. sals altan mod vest i Sønderborg by. Nærmeste vandmiljø er Alssund. Individerne sad alle nærmest helt roligt med lidt spredt afstand i det varme solskin. En del parvis på ryggen af hinanden, singler dog med livligt viftende antenner.

Beskrivelse: Form rundagtig/oval, blank sort overside, let changerende. Krop 3-5 mm lang. Antenner omtrent ditto, leddelte. Yderste led måske tykkere/lysere. Ben brunlige (måske pga. lyset); bageste benpar med tykke, sorte lår, der stikker ud på hver side af kroppen.

De sprang som lopper og forsvandt, da jeg forsøgte at fotografere dem på ‘lokaliteten’. Billedet viser undersiden af en lånt ‘dobbeltdækker’ og er taget gennem indfangstglasset med mobiltelefonen.


Jeg har ikke stødt på billerne hverken før eller siden.


Foto: Yen Krautwald - Jordlopper/amfibiebiller parring?

De senest indberettede arter i Naturbasen: