Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. september 2016

Fejlstavning af plantenavne i Naturbasen.

Da jeg sidst (dags dato) blev anmodet om at hjælpe med bestemmelse af et feltfoto fra NaturApp''en - og reagerede positivt - var det på grund af et fint foto af en mos fra Holstebro-området, som jeg kunne bekræfte som Hypnum jutlandicum. Men min indtastning af denne art blev automatisk ændret til det danske navn "Hedecypresmos".

I botanikersprog er der bare ikke noget, der hedder sådan, medmindre man (fejlagtigt) opfatter Hypnum jutlandicum som tilhørende en egen slægt. Hvis jeg retter navnet til det rigtige Hede-Cypresmos, bliver jeg automatisk "korrekset" af et komputerprogram, der er fodret af folk, der ikke har kendskab til botanisk stavetradition inden for danske plantenavne.

Vores generation af amatørbotanikere har brugt Raunkiærs og Rostrups danske floraer som oplæringsgrundlag og fulgt deres stavetradition, som videreføres i Dansk Feltflora og Flora Nordica. I den sidst udkomne flora til brug ved botanikstudiet ved de danske botaniske institioner, Dansk Flora, har forfatterne - mod hidtidig tradition - fundet det interessant at ændre de danske navne ved at skrive slægtsnavene med lille begyndelsesbogstav.

Jeg hader at blive korrekset af et komputerprogram, der ikke respekterer vores botaniske traditioner, hvad danske arts- og slægtsnavne angår. Der må være hundredvis af fejl i dette komputerprograms botaniske navnedatabase.

Oven i købet får vi at vide, artsnavnet skal "være 100% korrekt". Derfor vil jeg stærkt håbe, at en amatør som jeg selv kan korrigere de danske navne, når der er fejl i dem. Basis i navnedatabasen skal være de videnskabelige artsnavne. Den nuværende usikkerhed i de danske navne beror på unødvendige ændringer.

Komputerautomatik med ovenfra-og-ned-rettelser kan rende og hoppe, så længe den nuværende fejlbefængte floradatabase er urørlig !

Hans Øllgaard


De senest indberettede arter i Naturbasen: