Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. september 2016

Forkerte gransangere



Nu har jeg siden slutningen af juli undret mig over et fænomen. Og i går blev jeg overbevist om, at den er helt gal!

Vores Gransangere er nemlig begyndt at kalde forkert!

Det er selvfølgelig en lidt mærkelig ting at sige, for hvad er forkert?

Egentlig burde jeg bare sige, at Gransanger er begyndt at kalde anderledes.

Gransanger har så længe jeg kan huske kaldt med et afdæmpet ”huit”. Ind i mellem er der naturligvis afvigere og reelt kan gransangere sige utroligt mange underlige ting, men det klassiske ”huit” er nu engang, ja - klassisk!

I juli måned bemærkede jeg første gang, at de fleste gransangere nu pludselig syntes at foretrække at kalde med et kald som (måske?) kan bogstaveres ”tziwuh”. Kaldet minder om det, som man undertiden kan høre fra nyligt udfløjne eller knapt udvoksede gransanger-unger. I går var jeg dog ved Gedser og se på fugle. Her var gransanger den almindeligste fugl i krattene og 9 ud af 10 gransangere kaldte med det ungdommelige ”tzwuh” og nævnte aldrig det klassiske ”huit”.

Hvad fanden foregår der!?

Kan en fugleart bare skifte kald eller er det mig, der er blevet tosset!?

Har andre bemærket dette kaldskifte?


De senest indberettede arter i Naturbasen: